Min önskelista (0)

Elektroniska lekplatser

Elektroniska lekplatser

Forskning visar att fysiska lekredskap som är interaktiva, kan motivera barn till mer fysisk lek

En lek som förbättrar barns styrka, uthållighet och balans. Nyckeln till att få barnen igång finns i dataspelet. Elektroniska lekplatser har utvecklats med inspiration från vad som kallas adaptiv programmering från datorspelvärlden. Adaptiv programmering innebär att lekredskapen mäter hur bra ett barn klarar sig. Om barnet klarar sig bra, gör lekplatsen det svårare. Om barnet klarar sig dåligt, gör lekplatsen det lättare att leka.

Anpassar sig till barnets nivå

På en elektronisk lekplats blir leken aldrig för lätt eller svår, så barnen blir ständigt utmanade. Det betyder att de är mer motiverade till att leka i längre tid, och därför bränner de mer energi. Det interaktiva består först och främst i att lekplatsen med både ljus, ljud och touch reagerar på vad barnet gör. T.ex. kan man aktivera alla satelliter på en gång, och då ska de röra så många satelliter som möjligt på under 30 sekunder. På så sätt måste barn springa, klättra och jaga för att stänga av eller tända ljus eller ljud med en enda beröring. Det är en princip som är välkänd i det traditionella dataspelet. Genom interaktiv lek förs barn och unga in i ett tillstånd som gör att de kan gå utöver sina normala förmågor. 

Spider

Spindeln kombinerar barns fascination av datorns virtuella värld med det viktiga behovet för lek och rörelse.

eWall 

eWall skapar lek och lärande med mycket rörlighet. Lämplig för installation både ute och inne.

Landscape

Speed eller Infinity-banan är en rolig och annorlunda rörelse för alla åldrar. Unik elektronisk plattform som automatisk anpassar svårighetsgraden till målgruppen.

Wall

PlayAlive Wall är ideell för användare som vill dyrka lätt motion eller utvecklas i de sportaktiviteterna som är designade till väggen.