Fisketorvet

Lekplats med fisketema

Fisketorvet i Köpenhamn har i åratal erbjudit massor av upplevelser. Men något roligt saknades för de små. Därför har köpcentret fått en maritim lekplats av UNIQA. Och det har blivit en stor hit.

Den lilla klassiska lekplatsen är byggd på en kreativ yta i gummi. ”Vi har blivit en heldagsdestination. Med bio, fitness, shopping och till och med en segway har vi massor av erbjudanden som gör att familjer vill spendera en hel dag här. Men vi har saknat ett erbjudande för de yngsta barnen. Och det har vi nu fått med vår nya lekplats.” Det säger Jacob Bannor, centrumchef på köpcentret Fisketorvet i Köpenhamn.

Fisketorvet har de senaste åren lagt ner mycket resurser på att förbättra köpupplevelsen för kunderna. Bodar och kiosker har tagits bort, så att centrum är mer överskådligt, butikerna har fått större fasader och utseendet har förenats, så att det blir snyggare designmässigt. Allt detta, förutom de många erbjudandena om nöjen och shopping, har fått kunderna till Fisketorvet. Inklusive barnfamiljer.

Uttalande

”Vi behövde verkligen en plats dit föräldrar med mindre barn kunde komma. Så nu har UNIQA gjort en lekplats där de små barnen verkligen kan ha roligt, förklarar Jacob Bannor och fortsätter: Här kan föräldrarna också få en god kopp kaffe, precis som det finns wifi och laddare till iPhone. Därför är det också ett avbrott för dem."

En del av processen med att renovera Fisketorvet har inneburit att en del av 'röran' har öppnats upp och tagits bort.Därför var UNIQA:s stora uppgift också att skapa en lekplats som inte störde ögat, men som också var kul för de barn. .

”Vi ville att du skulle kunna se allt på lekplatsen. Barn tenderar att bli distraherade och om de plötsligt springer över till BR, som ligger på andra sidan lekplatsen, måste föräldrarna kunna se det. Därför har lekplatsen blivit 'transparent', vilket gör att man kan stå på ena sidan och se vad som händer och vad som finns att köpa från butiker på andra sidan. Det främjar också shoppingupplevelsen och överblicken, säger Jacob Bannor.

Lekplatsen har fått ett havstema i blåa färger med mycket fisk och den ser mest av allt ut som en liten tjudrad ö mitt i det stora köpcentret. Vilket passar perfekt med både centrets namn och verksamheten runt Fisketorvet där det bland annat finns båtuthyrning. Och så fokuserar lekplatsen, som inte är större än 40 m2, på lek och rörelse snarare än till exempel digitalt utbud. Men det hämmar absolut inte spelvärdet.

”Alla barn idag har iPads, så det är väldigt sant att vi har en lekplats som fokuserar på ren lek. UNIQA har helt träffat målgruppen. Faktum är att det är så populärt att barnen bröt barrikaderna innan vi hann öppna den officiellt, skrattar centerchefen.

Har du blivit inspirerad hjälper vi dig gärna

Vi kan inte hitta produkter som matchade urvalet.