Ögon-handkoordination är en viktig lekfunktion som tränar ett avancerat samarbete mellan visuell information och handrörelser. Samarbetet är viktigt för barns självständighet och delaktighet i lärande (Learn), lek (Lek) och rörelse (Move), allt är områden som främjar barns hälsa och vidareutveckling.
Eftersom en stor del av barns utveckling sker genom deras primära aktivitet, lek (Lek), bör barnvänliga miljöer inbjuda till involvering av öga-handkoordination som en lekfunktion. Ramar med högt spelvärde (Play Value) innehåller lekverktyg som involverar öga-handkoordination naturligt i leken. Sensoriska paneler, klätterställningar, kryptunnlar, byggverktyg och lekkök är alla lekredskap som inbjuder till användning av öga-hand-koordination.
När öga-handkoordination är involverad i lek främjar det det avancerade visuomotoriska samarbetet som är relevant för att utföra aktiviteter i både lek (lek), lärande (lär) och rörelse (rörelse). Verktyg som inbjuder till att krypa, klättra, kasta, greppa, hissa, utforska och bygga lämpar sig alla för att involvera öga-hand-koordination i spel (Spel).
Svårigheter med öga-handkoordination kan orsaka klumpiga rörelser och göra det svårt att delta i meningsfulla aktiviteter. När vi äter, dricker, skriver, slänger, tar tag och klär på och klär av oss, används öga-hand-koordination. Varje gång man ska fånga en boll krävs det t.ex. till
1. Ögonen ser bollen (visuell sensorisk input)
2. Avståndet till bollen bedöms (sensorisk bearbetning)
3. Handen sträcker sig ut och greppar bollen (motoreffekt)
Ramar som inbjuder till involvering av öga-hand-koordination är därför mycket viktiga för barns positiva utveckling och livsdeltagande.