Tillbaka

Att balansera

Balanslek är rolig och utmanande, och stärker barns utveckling inom flera områden. Balansering innebär att använda kroppen utan att falla och handlar därför om att hålla kroppen i balans trots yttre påverkan, både när den är stillastående och i rörelse.

Balansverktyg stödjer barns utveckling

Eftersom det finns en generell tendens till mer stillasittande aktiviteter bör ramar med högt lekvärde (Lekvärde) ha goda möjligheter för barn att få med balans i leken (Lek). Klätterställningar, gungor, gungbrädor, kryptunnlar, studsmattor, rutschkanor, bollplaner och hinkfönster inbjuder alla till att utmana och träna balansen.

Balans och kroppskontroll

Lek (Play) som utmanar balansen, tränar bl.a. den vestibulära sensoriska integrationen. Med en väl fungerande sensorisk integration registrerar det vestibulära sinnessystemet om vår kropp är i balans och sätter igång muskelsammandragningar för att bibehålla/återställa balansen och göra rörelserna smidiga. Det stöder kroppskontroll och möjliggör deltagande i lek (lek), sociala (sociala) interaktioner och lärandeaktiviteter (lär).

Balans och social utveckling (Social)

En välutvecklad balansförmåga stödjer barn att delta i meningsfulla aktiviteter, och engagera sig i interaktioner som är grundläggande för social utveckling (Social). Det kan t.ex. vara på lekplatsen, på skolgården, på dagis eller i klassrummet där det hela tiden ställs krav på en väl fungerande balansförmåga.

Balans och lärande (Lär)

När barn tränar balans stödjer det skolrelaterade aktiviteter och lärande. De får en grundläggande förståelse för balansprinciper, och en god postural kontroll och muskelstyrka. Det möjliggör behärskning av öga-hand-koordination, att de kan vända huvudet mot det som kräver uppmärksamhet utan att tappa balansen, samt sitta länge utan att tröttna.

Vil du vite mer er du hjertelig velkommen til å kontakte oss. Vi gleder oss til å hjelpe